کتاب صوتی خدا آن‌گونه که من می‌فهمم / مهاتما گاندی

کتاب صوتی خدا آن‌گونه که من می‌فهمم

کتاب «خدا آن‌گونه که من می‌فهمم» اثر «مهاتما گاندی» بانام اصلی MY GOD  سال ۱۹۶۲ منتشر شده است. این اثر مجموعه‌ای از سخنان و نوشته‌های این شخصیت عدالت طالب است که مفهوم و معنی خداوند را شرح می‌دهد. بیشتر افراد «مهاتما گاندی» را به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌اش می‌شناسند و او را مرد سیاست هند می‌نامند درحالی‌که در این اثر او به‌عنوان یک رهبر روحانی حضور دارد. او اندیشه‌ها، آموزه‌ها و تفکراتش درباره‌ی وجود و مرتبه‌ی خداوند را در این اثر گردآوری کرده است. او خداوند را در این کتاب نیروی تعریف‌ناپذیر و اسرارآمیز عالم معرفی کرده است و سایر وجوه و جایگاهش را بیان می‌کند. «مهاتما گاندی» در بخشی از این کتاب واژه‌ی ساتیا را به معنی وجود را توضیح می‌دهد و سات یا حقیقت را مهم‌ترین نام خداوند می‌گوید. همچنین او خداوند را حاکم حاکمان و قادر مطلق نیز معرفی می‌کند و علم را تداعی‌کننده‌ی خدا می‌داند. او معتقد است هر کجا که علم حقیق باشد، رستگاری نیز حضور دارد.

کتاب «خدا آن‌گونه که من می‌فهمم» شامل هجده فصل است که عبارت‌اند از «معنای خدا»، «حقیقت خدا»، «چیستی خدا»، «حقیقت خداست»، «اهیمسا – قدرت نادیدنی خدا»، «ایمان و برهان»، «ادراک خدا»، «نیایش به درگاه خدا»، «ندای خدا»، «قوانین خدا»، «خدا و شیطان»، «مصائبی که خدا فرو می‌فرستد»، «راه‌هایی به‌سوی خدا»، «خدمت به خدا»، «مؤمن حقیقی»، «خانه خدا»، «تجسد و تجسم خدا»، «خدا، آن‌گونه که من می‌فهمم».

درباره مهاتما گاندی

«مهاتما گاندی» Mohandas Karamchand Gandhi رهبر و فعال سیاسی هندوستان در راه آزادی از استعمار انگلستان بسیار فعالیت کرد و نامش را به‌عنوان یک آزادی‌خواه و عدالت‌طلب در تاریخ ثبت کرد. او را پدر ملت هند یا باپو هند می‌نامند. «مهانداس کارامچاند گاندی» در تاریخ ۲ ماه اکتبر سال ۱۸۶۹ به دنیا آمد و از همان کودکی در بستری از آرامش و عاری از خشم بزرگ شد. او در سن کم ازدواج کرد و در جوانی تحصیلاتش را ادامه داد. او به انگلستان سفر و در آن‌جا تحصیل در رشته‌ی حقوق را آغاز کرد. او پس از اتمام تحصیلاتش به آفریقا سفر کرد و در آ‌جا به حرفه‌ی وکالت مشغول شد. «مهاتما گاندی» در این دوران زندگی سخت مردم را دید که به تأثیر از آن‌ها اندیشه‌های برابری‌ و عدالت‌خواهانه در افکارش نقش‌بست.

«مهاتما گاندی» پس از بازگشتش به هند فعالیت‌های استقلال خواهانه‌اش را شکل داد و آثار متعددی درباره‌ی ظلم و سرکوب حکومت‌های غرب نسبت‌ به کشورهای جهان سوم نوشت. او مقالاتی درباره‌ی استعمار غرب به نگارش درآورد که منجر به دستگیری‌اش شد. او همواره فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی‌اش را دنبال می‌کرد و  سال ۱۹۲۱ رهبر کنگره‌ی ملی هند شد. او دوستدار حقیقت بود و مردم را به مبارزه بدون اسلحه دعوت می‌کرد. او از کالاهای خارجی استفاده نمی‌کرد و رفتارهایش بسیار بر مردم تأثیرگذار بود. او برای استقلال هندوستان بسیار زحمت کشید و همچنان شخصیتی محترم و قابل‌ستایش از سوی مردم این کشور است. او در ۷۹ سالگی در ژانویه سال ۱۹۴۸ به ضرب گلوله کشته شد.

«مهاتما گاندی» در سراسر زندگی‌اش ساده‌زیست بود و از تجملات دوری می‌کرد. او برنامه‌ی غذایی گیاه‌خواری و خام‌خواری داشت و برای خودسازی بیشتر از دهه‌ی چهارم زندگی‌اش از زنان دوری کرد.  او ازجمله کسانی بود که زبان اسپرانتو را برای کشورها پیشنهاد داد، او معتقد بود زبان انگلیسی نباید این‌چنین رایج شود. «گاندی» از خودش یک سبک زندگی به‌جا گذاشته است، او دوستدار عدالت و برابری و دشمن استعمار و سرکوب بود. او در آن زمان بسیار فرد تأثیرگذاری بود و توانست تاریخ کشور هند را متحول کند. از کتاب‌های به یادگار مانده‌اش می‌توان به «همه مردم برابرند»، «نیایش»، «پیام سیاسی، تاریخی و اجتماعی» و «چرا ترس از مرگ و مویه بر آن» اشاره کرد که نسخه‌ی الکترونیکشان در سایت و اپلیکیشن فیدیبو برای خرید و دانلود موجود است.

2 دیدگاه ها
  1. ابوالفضل
    ابوالفضل
    24 فوریه, 2022-16:42

    سپاس گذارم جاوید جان.چه کیفی داره ادم اون ور دنیا کتابای رفیقیشو بخونه.باعث افتخاری مشتی

    پاسخ
    • جاوید
      جاوید • Post Author •
      25 فوریه, 2022-01:46

      سلامت باشی عزیزم
      بی خبر رفتی؟ کجا؟

      پاسخ
ایمیل محفوظ می ماند.