روان رنجوری دکتر آرتور آنو ترجمه خانم زهرا ادهمی خوانش متن ایرج شهبازی

روان رنجوری ایرج شهبازی
سخنرانی دوم – روان رنجوری – بخش اول
سخنرانی دوم – روان رنجوری – بخش دوم
سخنرانی دوم – روان رنجوری – بخش سوم
سخنرانی دوم – روان رنجوری – بخش چهارم

روان رنجوری دکتر آرتور آنو ترجمه خانم زهرا ادهمی خوانش متن ایرج شهبازی

دکتر آرتور آنو

ترجمۀ خانم زهرا ادهمی

خوانشِ متن از ایرج شهبازی

تاریخ: دوم شهریورماه ۱۳۹۹

زمان: یک ساعت و سی و پنج دقیقه

هر کودکی با نیازهایی طبیعی، و البته با شخصیتی سالم به دنیا می‌آید، اما گاه پدر و مادر به این نیازهای طبیعی به شکلی مناسب پاسخ نمی‌دهند؛ زیراکه اولاً شناخت درستی از نیازهای طبیعیِ کودکِ خود ندارند و ثانیاً می‌خواهند از طریق کودک، نیازهای ارضانشدۀ خود را ارضا، و خلأهای درونی خود را پُر کنند. چنین کودکی به زودی درمی‌یابد که اگر «خودش باشد» و به نیازهای طبیعی خودش توجه کند، امیدی برای جلب توجه والدینش ندارد؛ بنابراین ناخواسته و ناآگاهانه می‌کوشد کسی باشد که پدر و مادرش می‌خواهند، نه کسی که واقعاً هست، و درست از همین جا بزرگ‌ترین فاجعۀ زندگی شروع می‌شود؛ رها کردنِ خود واقعی و زیستن با خودِ غیرواقعی، و همین پایۀ اصلی روان‌رنجوری را تشکیل می‌دهد.

شخص روان‌رنجور، با نادیده گرفتنِ نیازهای طبیعی خود، همۀ زندگی‌اش را با نفاق و نقاب و نمایش می‌گذراند و به تدریج نسبت به احساسات واقعی خود کرخت و بی‌حس می‌شود. چنین کسی از زندگی لذت نمی‌برد و دردها و رنج‌های شدیدی را تجربه می‌کند و برای رهایی از این دردها و رنج‌ها به دامِ پرخوری، تجمل‌گرایی، قدرت‌طلبی، ثروت‌اندوزی، شهرت‌طلبی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر و سکس می‌افتد، اما به هیچ وجه نمی‌تواند از طریق ارضای این نیازها به آرامش برسد؛ چراکه اینها همه نیازهای جایگزین هستند، نه نیازهای طبیعی.

به نظرم شناختن این مسأله و یافتن راه چاره برای درمان آن از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ زیراکه غالب افراد کمابیش از چنین دردی رنج می‌برند. کتاب ارزشمند روان‌شناسی رنج به شکلی عمیق و دقیق، دربارۀ این موضوع مهم و درمان آن با ما سخن می‌گوید. در فایل زیر فصلی از این کتاب را (از ص ۱۷ تا ص ۴۲)، برای شما دوستان عزیزم خوانده و به اختصار برخی از نکات آن را توضیح داده‌ام. این مطالب که بر اساس چند دهه تحقیقات و مطالعات و تأملاتِ نویسنده فراهم آمده‌اند، نکات بسیاری مهمی را، دربارۀ نیازهای طبیعی و نیازهای جایگزین، رنج‌های اولیه، مخزن رنج‌های اولیه، چگونگی شکل‌گیری خودِ غیرواقعی، تفاوت خواسته‌ها و نیازها، شیوۀ درست برخورد با کودک، عقده‌های روانی، اعتیاد، سیستم دفاعی، درمان روان‌جوری و نظایر آنها در اختیار خوانندۀ علاقه‌مند قرار می‌دهند. درک و فهم این مطالب می‌تواند باعث شناخت بیشتر ما از خودمان و درمانِ دردها و رنج‌های درونی ما شود و نیز از پرورش فرزندانِ روان‌رنجور و بیمار جلوگیری کند.

ترجمۀ کتاب روان و خواناست و باید از مترجم محترم سپاس‌گزار باشیم که چنین متن ارزشمندی را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند. با نهایت احترام، عرض می‌کنم که کتاب دارای خطاهای نگارشی و ویرایشی زیادی است و لازم است مترجم ارجمند و ناشر گرامی، در چاپ بعدی، کتاب را از نو ویرایش کنند تا چنین متن ارزشمند و عمیقی، با نثری استوار و دلکش و روان، و حتی المقدور خالی از خطاهای نگارشی و ویرایشی، به دست مخاطبان ایرانی برسد. برای نویسندۀ دانشمند کتاب و مترجم ارجمندِ آن آرزوی تندرستی و شادمانی دارم و امیدوارم دوستان عزیزم از این مطالب مهم نهایت بهره را ببرند.

  • از سرکار خانم هما خانجانی که این فایل را به دقت تمام ویرایش کردند، صمیمانه سپاس‌گزارم.

ـ آنو، آرتور (۱۳۹۴). روان‌شناسی رنج؛ کشف و درمان رنج‌های اولیۀ زندگی. ترجمۀ زهرا ادهمی. تهران: دایره. چاپ ششم.

روان‌رنجوری

آرتور_آنو

🌐 مطالعه مطلب در وبسایت
تلگرام :@irajshahbazi

ایمیل محفوظ می ماند.